fredag 9. oktober 2009

Ikke la dem vinne, ta livet tilbake!

av Maria.

Det er en kamp. Det er et helvete. Du tenker at det ikke går, at det er for sent, at skaden allerede har skjedd. Jeg tenker at det går, det er ikke for sent, ja; skaden har skjedd; men du kan klare det allikevel.


Mennesker som har vært utsatt for overgrep, voldtekt, incest; mister en bit av livet. Du kan tenke deg at livet er som et puslespill. Du blir født intetanende og lita inn i denne voldsomme verden, og alt du må få til er å pusle sammen brikkene - slik at livet ditt blir fullstendig og akkurat slik du vil ha det. For oss som har mistet en av disse brikkene, blir veien til et fullstendig puslespill ekstra tung. Det hjelper sjelden å lete etter brikken, for den har nok høyst sannsynlig forduftet på veien. Men å bygge en ny brikke er mulig. Veien til selvhjelp.


Jeg ble utsatt for incest fra jeg var fem år til jeg flyttet vekk fra overgriper som 15åring. Veien videre etter overgrepene har vært vanskelig. Rett og slett jævlig har den vært. Jeg har vært ut og inn av psykiatrien, og har møtt en hel masse mennesker, som både har hjulpet meg og trukket meg ned igjen. Jeg er ikke frisk, jeg bærer fortsatt mye av de vonde minnene inni meg, derimot vet jeg innerst inne at jeg er på god vei. Jeg har lært en viktig ting, og det er at det til syvende og sist kun er DEG SELV som kan hjelpe deg ut og vekk fra de vonde tankene. Men såklart er det nødvendig men støttespillere.


Det var som jeg engang sa til en miljøarbeider: "Vet du hva? Endelig har jeg kommet et lite stykke, lengre, borti veien".


Mitt budskap til deg som har vært utsatt for overgrep er:


"Stå på! Bær livet med deg, uansett hvor jævlig det vil måtte føles. Du er sterk, du er verdig, du er et menneske og ikke et problem. Vær den du er, vær stolt over deg selv. Ikke vær redd for å spørre om hjelp, fordi - du fortjener støtte. Du fortjener en hjelpende hånd. Ikke la overgriperen vinne. Ta livet tilbake!"

Nr til Støttesenteret mot Incest: 23 31 46 50.

7 kommentarer:

  1. all ære til deg for at du har kommet så sterk ut av det!!!

    SvarSlett
  2. Denne historien og samtlige andre historier på denne bloggen er sterke. Jeg er sikker på at dette kommer til å bli en suksess. Både fordi vi liker å lære andre mennesker å kjenne, på godt og vondt. Og fordi dette er en perfekt plass å snakke ut for de som sliter, søke støtte hos noen som ikke kjenner dem, være anonym og få blåst ut noen tanker. Både for de som skriver historier og de som leser, kan denne siden være støttende og til stor hjelp. Dette er et fantastisk initiativ. Dette er sterkt.

    SvarSlett
  3. I livet er det ingenting som heter et fullstendig puslespill.

    Stå på!!!

    SvarSlett
  4. Hva er incest?
    Maria - Jeg kjenner meg litt stolt av deg selv om jeg ikke vet noe som helst mer om deg enn dette. Herlig å "bygge seg opp igjen".
    Iris

    SvarSlett
  5. "Incest (av latin: incestus = ukyskhet), også kalt blodskam, innebærer seksuelt samkvem mellom personer i nær slekt. De fleste kulturer har ansett seksuell omgang mellom noen som er nære slektninger som en alvorlig forbrytelse".

    (http://no.wikipedia.org/wiki/Incest).

    SvarSlett
  6. Veldig sterkt innlegg! Takk for at du deler med oss!

    SvarSlett
  7. Det er så leit å høre om alle som har vært gjennom dette. Hvordan noen kan få seg til å skade en liten jente på denne måten er for meg helt uvirkelig! :(

    Du virker som ei tøff jente, Maria - stå på!

    SvarSlett

Hvordan var din opplevelse av dette innlegget? Skriv i vei!