mandag 5. oktober 2009

Min historie, ikke helt lik andres

Det er så mange av oss. Barn som blir født inn i en familie med far eller mor som narkoman. Det gjorde jeg. For seksten år siden fant mamma den perfekte mannen, trodde hun. Det tok ikke lang tid før de giftet seg og var lykkeligere enn noen gang, og det var til og med denne fine natta at jeg ble til. Det var bare èn ting mamma ikke visste.

Det gikk ni hele måneder og jeg ble født. De var fremdeles like lykkelige, men det varte ikke så lenge. Jeg vokste, ble seks måneder, ti måneder, ett år. En dag var pappa på byen, og mamma gjorde sin jobb i heimen. Hun vasket klær, og som vanlig tømte hun lommene for dilldall, men denne gangen falt det ut små poser med noe hvitt stoff inni. Det var ikke lite heller, nei, til en verdi av flere tusen kroner.


Jeg fortsatte å vokse, ble smartere, klokere og eldre, men uten en farsrolle i livet mitt. Jeg gråt om nettene og tenkte på alle tingene jeg hadde mistet på grunn av han. Jeg var så liten at jeg ikke helt forstod hva det var, hvorfor han ikke bodde hos oss, visste bare at når alle barna i klassen snakket om pappaen sin, fortalte jeg om verdens beste mamma. Men hun hadde fått en ny kjæreste, en som var snill med begge to, og han var som en pappa for meg, det husker jeg.


Når jeg var rundt ti år, fortalte mamma endelig alt jeg ikke visste om pappaen min. Om alle gangene han hadde gått ut og inn av fengsel. De gangene han plutselig hadde stått dopet utenfor døra vår og om alle de fine minnene hun hadde om han, tross det var veldig, veldig få. I tillegg begynte han å komme på besøk nå. Vi trodde han var blitt ordentlig og fått orden på seg. Jeg husker det ringte på døra og han kom inn. Vi satt lenge og pratet før han plutselig begynte og snakke om helt syke ting (som sex, Buddha, at han skulle kidnappe meg osv). Mamma raste opp av sofaen og kastet han, nesten bokstaveligtalt, ut av huset. Dette skjedde hver gang vi hadde troen på han, og jeg endte opp like skuffet, gang etter gang etter gang.


Den dag i dag er jeg, som sagt, seksten år. For fem år siden ranet faren min en butikk og det var nok for politiet. Han fikk beskjed om at nå ble han sendt ned til hjemlandet sitt og måtte være der i minst tre år. Husker dagen han skulle reise. Jeg, mamma, bestefar og søsknene mine satt hjemme hos oss. Pappa var på politistasjonen og ventet på besøk. Alle, utenom jeg, dro ned og tok farvel. Tre-fire måneder senere dro jeg ufrivillig ned med tanta og onkelen min for å møte han for første gang (uten dop i kroppen) på flere år. Jeg var der i tre uker. Det var ikke bare første gang jeg møtte han frisk og god, men også at jeg møtte den andre halvdelen av familien min.


I skrivende stund vet jeg ikke hvor han er. Om han lever, er død, dopet eller stein. Ingenting!  Jeg har minnene, minnene jeg helst vil glemme. Det er de vonde, dumme og jævelige stundene jeg husker. Selv vil jeg si jeg har opplevd mer enn mange ”barn” på min alder. Spør du venninnen din om barndommen hennes tror jeg neppe hun svarer ”(..) også pappaen min som var narkoman”.


Vennene mine klager ofte på strenge foreldre, in this case, en streng far, mens jeg bare skulle ønske jeg hadde hatt en far jeg turte å snakke om. For dette har jeg aldri fortalt noen om, for jeg har virkelig ikke troen på at faren min kan bli som andre fedre. Før ringte han ofte, men jeg ville ha den personen ut av livet mitt for godt og tok aldri tlf, noe mamma mislikte sterkt. Dette gikk utover meg og jeg fikk ofte fortalt at det var min feil at ting var som de var nå, jeg kunne tatt tlf og ting ville kanskje vært annerledes i dag. Men nei, det tror ikke jeg, jeg tror jeg har det bedre nå enn jeg ville hatt om jeg hadde tatt telefonen og sluppet han inn. Hva tror du?


Det var min historie, ikke helt lik andres.



12 kommentarer:

  1. En meget sterk historie! Jeg kan ikke så mye om dette temaet, men jeg skjønner jo at mange barn må vokse opp med dette. Skjønner at du har hatt det vanskelig! Jeg tror nok dere gjorde det riktige med og ikke ha kontakt med han...

    Lykke til videre!

    SvarSlett
  2. Sterk historie ja! Det får meg virkelig til å sette pris på det jeg har, og familien min.

    Flott initiativ Caroline og Sofie! Dette er en side jeg kommer til å følge videre med på.. Spesielt interessant for meg som studerer til å bli førskolelærer. En flott ressurs, og til inspirasjon for å prøve å gi barna en god oppvekst, selvom den ikke er A4.

    SvarSlett
  3. Jeg forstår godt ditt valg om å bryte kontakten med din far. Det synes jeg også din mor burde støtte deg i, ettersom hun selv har opplevd hans dårlige sider i stor grad. Det er selvsagt ikke sikkert forholdene ville vært bedre om dere hadde kontakt med han, kanskje tvert imot. Og hvorfor skulle du vært grei overfor ham, når han aldri var det overfor deg?

    Sterk historie, håper du er sterk og får et supert liv uten en far.

    SvarSlett
  4. Jeg vet hvordan du har det, men på en annen måte overhodet ikke. Tror det å kutte kontakten var best måte å gjøre det på, så blir det ikke flere skuffelser.

    Lykke til i livet! :)

    SvarSlett
  5. Jeg fikk gåsehud. For et utrolig bra konsept, denne bloggen! Og ikke minst var designet dritfett. Fargenene gav meg rett stemning. Stå på, jenter :)

    SvarSlett
  6. Jeg glemte å add'e at jeg fikk gåsehud på grunn av en rørende og vond historie, ikke fordi bloggen var et bra konsept :)

    SvarSlett
  7. Utrolig rørende historie! og utrolig bra konsept av siden.. klem

    SvarSlett
  8. Det er så trist, og ikke minst alvorlig når barn får ansvar eller skyld i en sak der foreldre har ene og alene ansvaret. Du er sterk! Det er du virkelig! Det er ikke alle som klarer å ta slik ansvar du har gjort. Jeg har hatt fostersøsken som har bodd hjemme hos oss, fordi foreldrene deres er narkomane (moren er død nå, da). Nå er de voksne og har tatt livet i egne hender. Du er allerede på god vei - ta vare på deg selv og hva du føler. Vær tro mot deg selv, på den måten vil du komme "seirende" ut av dette.

    <3

    SvarSlett
  9. Virkelig sterkt. Man burde virkelig sette pris på familien sin, fra tid til annen.

    Kjempe bra blogg-konsept! :)

    SvarSlett
  10. Historien var sterk, men jeg klarer ikke å sette meg inn i sitasjonen. Bra at du har mot til å skrive om det.

    Dette bloggkonseptet er, som så mange andre har sagt før, veldig bra. Jeg tror det kommer til å komme mange gode, triste, glade og sterke historier. Kanskje jeg skriver en historie jeg også...

    SvarSlett
  11. Jeg klarer å sette meg inn i situasjonen, for moren min har en bror som er narkoman som pleide å plage oss. Det er over nå.
    Synes dere rett og slett er litt for naive som tar kontakt med en dere vet er narkoman, det funker aldri. Og det er hardt. De er i et helvete som de aldri kommer ut av, i alle fall veldig få av dem.
    Man liker å tro at, denne gangen doper han seg ikke, han har sluttet nå, han slutter i morra, han lovte det. Dette er altfor naivt. Definitivt. Du må bare svelge det, være tøff, tenke at du er ikke som han, og glemme han rett og slett, det er vanskelig, men om du ikke vokste opp med han, men med en annen, så tror jeg dette er enklere og bedre enn om du bodde med han hele livet.
    Men det er så mange fler enn vi tror som har trøbbel i familien må du huske.
    Faren min er riktignok ikke narkoman eller plager meg, men det er nesten like sårende at han ikke tar kontakt med meg i det hele tatt omtrent. Han gjorde det litt før, men så sluttet han.
    Legger han ut bilder på nettet av "familien sin" inkluderer det ofte de andre søsknene mine, men ikke meg og kanskje 2 av de andre også mangler.
    Mennesker er fæle, forskjellige.
    Livet uten far er vanskelig, men noen ganger bedre enn med den du en gang hadde.

    SvarSlett
  12. Så, utrolig fælt. rett å slett.
    Og, jeg vet alt om hvordan det er å vokse opp uten en far. Men, man må bare bite seg i det. Ikke at det er så lett bestandig.

    SvarSlett

Hvordan var din opplevelse av dette innlegget? Skriv i vei!